Radbrew taisteli - Kaljakori kertoo osa 1.

Pieni knoppitieto teille, jotka ette tunne Turun panimohistoriaa: olutkuppila Daily Newsin tiloissa on vuosituhannen vaihteessa harrastettu oluenpanotoimintaa. Voi pojat, jos se panimo olisi pysynyt elossa näihin aikoihin asti! Ei pysynyt. En kyllä yhtään muista minkälaista olutta siellä tehtiin. Joka tapauksessa modernin käsityöläisoluen lippua heiluttaa Turussa tällä hetkellä ainoastaan yksi panimo. Heidän varsinainen tuotantonsa sijoittuu Kaarinaan, koska Turkuun ei kannata ilman hyväveli-verkkoa perustaa edes karkkikauppaa. Kapitalistien sosialismi nyt vaan toimii niin. Panimo on nimeltään Radbrew. Piipahdin keväällä heidän pubissaan juttelemassa panimon toisen perustajan Patrikin kanssa.

Radbrew on ehtinyt toimia vuodesta 2014 asti ja saanut mukavasti huomiota sekä Varsinais-Suomessa että pääkaupunkiseudulla. Panimon kantavana ideana on ollut poikkeuksellisen vahva DIY-meininki. Sekä panimo että Radbar-pubi perustettiin sillä ajatuksella, että rahallinen panos on 10% vaaditusta budjetista, loput 90% tehdään itse. Minulle selvisi vasta haastattelun aikana kuinka laajasti tee-se-itseä toteutetaan: jopa "pullotuslinja" on itse rakennettu. Radbrewin piirretyt etiketit keräsivät alkuaikoina huomiota, kun panimo julkaisi USA:n ydinasekokeiden mukaan nimettyjä oluita. Mielikuva liikkui jossain Mad Maxin fennoskandisen version tienoilla. Itse panimotila on toki sivussa julkisuuden valokeilasta mutta baari täydentää mielikuvaa samalla DIY-tyylillä. Panimon ulkoinen olemus muistuttaakin jonkinlaista ydinlaskeuman jälkeistä dystooppista aikaa, kun ihmiset kaivautuvat poteroistaan ja alkavat rakentaa yhteiskuntaa uudelleen perustarpeiden mukaan. Jos Mad Max -elokuvissa olisi ollut olutpanimo, lavastus tulisi suoraan Radbrewin omista rakennelmista.

Patrikin ulkoasu sopii hyvin panimon imagoon. Pitkä poninhäntä ja harottava parta, yllä lattialta ensimmäisenä löytyneet farkut ja t-paita. Patrikin puhetyyli ei sisällä pätkääkään hypetystä: asiat kerrotaan niin kuin ne ovat. Alalla jossa brändi, ja kuluttajalle tavalla tai toisella kurkkuun tungettava ”elämys”, muodostavat 95% tuotteesta, on hienoa kuulla lähes inhorealistista puhetta siitä, millaisia esteratoja pienpanimon pyörittäminen sisältää. Ja mitä pienpanimo-termiin tulee, Radbrew on parhaillaan laajentamassa tilojaan. Panimo tulee hiljalleen asettumaan maagisen puolen miljoonan litran tuotantoon (yläraja sille, milloin verotuksellisesti ollaan varsinainen pienpanimo).

Jatkuu perjantaina...